Juli 2013

Mills1. plass

Byrå: Reklamebyrået Hei!
Kreativt team:
Konsulent: Per Bremer
Prosjektleder: Lene Iversen
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Mills
Kundeansv.: Pål Strutz, Ronny Engebretsen
Juryens begrunnelse:

Sølvmikken for juni og juli ble juryert i forrige uke, og der juni hadde mange spotter, litt lavere nivå enn vi hadde ønsket oss og veldig jevnt i toppen, kunne juli skilte med få spotter, en tydelig vinner, men uten at nivået denne gangen heller trakk de store superlativene ut av jurymedlemmene. Sølvmikken juryeres på kriteriene «godt tenkt», «godt funnet på» og «godt gjennomført» og vi må være ærlige nok til å si at det er vanskelig å finne kampanjer som leverer på alle tre. Dermed blir ofte produksjonen avgjørende og det er nettopp her vinneren for juli leverer.

Godt og koselig håndverk i klassisk Arne Schau-Knudsen og Nico Wahl-stil. Postgirobygget møter Lisa Ekdahl møter Mills Majones. Uten empirisk grunnlag ser vi ikke bort fra at sommerslagerne fra disse to artistene plasserer seg øverst på listen over mest spilt og best likt på de kommersielle radiokanalene. Man kan like musikken eller ikke, men vi tror låta, som i kampanjen er delt i tre spotter med hver sin redaksjonelle pastisj i avslutningen, treffer den jevne kommersielle radiolytter rent og pent. Vi tror rett og slett at det er nynnet på denne rundt mangt et rekemåltid denne sommeren. Og selv om sammenhengen mellom merkevaren og det å skru av det digitale føles litt konstruert, evner spottene å koble våre nostalgiske følelser til et godt sommermåltid med klassiske Mills majones. Grattis!

»
Mills Majones 2
»
Mills Majones 3
»
Mills Majones 1

Infotjenester AS2. plass

Byrå: Både Og Radiobyrå
Kreativt team:
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Benedikte Kluge
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Infotjenester AS
Kundeansv.: Gard Rønning
Juryens begrunnelse:

«Hadde jeg sittet i bilen på vei til jobben som daglig leder i en liten norsk bedrift hadde jeg blitt glad for denne kampanjen» sier ett av jurymedlemmene. «Men det er ganske flatt da», sier en annen. «Ja, men budskapet er i hvert fall ikke rotet bort i tøv», sier en tredje.» «Nei, men den lider litt under manglende kreativt høyde…», sier en fjerde. «Men det funker», sier en femte, og flere jurymedlemmer var vi ikke.

 

Denne lille diskusjonen viser en kampanje som føyer seg inn folden når det gjelder Sølvmikken dette året. De helt gode ideene er for få, men noen kampanjer er velproduserte og gjør jobben - dette er en av dem. Et stort knippe spotter gir oss svar på hvor vi finner svar på mer eller mindre dagligdagse spørsmål på arbeidsplassen. Vi liker karakterene, men skulle gjerne hørt dem i litt mer outrerte situasjoner.

»
Pensjon
»
Moms
»
Fotballseminar
»
Ferie
»
Barnehage

Canal Digital3. plass

Byrå: Try
Kreativt team:
Konsulent: Lars Mitlid
Prosjektleder: Marte Heiersted
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Canal Digital
Kundeansv.: Hanne Kjølhamar
Juryens begrunnelse:

Under parolen «Canal Digital gir tilbake» deler Canal Digital ut penger til barnefotballen. På denne briefen er det laget en kampanje som viser at pengene kan komme godt med - til for eksempel trenerkurs for overivrige fotballforeldre. Tanken er god, og spottene er hederlig produsert, men uten at det tar helt av. Vi savner en link til Canal Digital her. Det hadde vært fint hvis kampanjen hadde sagt noe om hvorfor et TV-selskap deler ut penger til barnefotballen, ikke bare at de gjør det.

»
Mor
»
Trener