Mai 2004

Byggmakker1. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Byggmakker
Juryens begrunnelse:

Byggmakkers nye konsept, som gledet juryen også i forrige måned, gikk denne gangen helt til topps. Spotenes nærmest totale mangel på form fascinerer, og selve produksjonen fremheves også av entusiastene rundt jurybordet. Når Byggmakkers egen Lars Kvestad og Den Andre sier de står på et tak, så tror vi på dem. Og det skal de også ha; fagnerder som tuller sammen over en mikrofon er langt fra et nytt grep, men her klarer man likevel å sjarmere og tilsynelatende tilføre noe nytt. Og det skulle ikke forundre juryen om dette våset også faktisk selger varer for Byggmakker. Stå på, Kvestad, du er blant venner! Men pass deg også - du ballanserer på en line der Klassisk Revy befinner seg på den ene siden og Stutum på den andre.

»
Mai 01
»
Mai 02
»
Mai 03
»
Mai 04

Finn.no2. plass

Byrå: Reklamebyrået Hei!
Kreativt team:
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Finn.no
Juryens begrunnelse:

Radioreklame har gitt oss mange fjols opp gjennom årene, og Finn.no`s mann føyer seg fint inn i rekken av aparte figurer. Det faktum at han ble klekket ut på TV før han også tok steget over i radio synes mange i juryen er fin-fint, mens andre får en emmen følelse av "melking" - uten at dette klarer å overskygge at dette fortsatt er veldig morsomt. Det var også en smule uenighet om hvor sære ting Finn behøver å selge - det er mye her som er rart, så kanskje ikke alt behøver å være det? Og hva i all verden er en "rutsjekran"? Tung fnising fra en samlet jury bragte Finn.no opp på andreplass i en svært, svært tett runde.

NetCom3. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: NetCom
Juryens begrunnelse:

Netcoms radiospot med et sølete og felles nordisk språk er rundens reneste radioreklame. Markert, tydelig og relevant. Og jammen er den ikke morsom også! Idèen fremheves som svært god, selv om enkelte i juryen syntes at samtalen i spoten var unødvendig komplisert og at man dermed ble sendt litt i feil retning. Det ble også diskutert om den slappe VO`en passet til spoten. Det må den ha gjort for Netcom havnet på tredje plass - bare drøyt to poeng bak vinneren. Mer Felles Nordisk radio, takk.