Desember 2022

Storebrand 1. plass

Byrå: Per Høj
Kreativt team:
Konsulent: Sverre Midttun
Prosjektleder: Magnhild Foldøy
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Storebrand
Kundeansv.: Zeeshan Shah, Christina Søraas
Juryens begrunnelse:

Det er noe skummelt, dommedagsk over robotene og deres plass i kundeserviceverden. Derfor er det deilig å se at Storebrand spiller menneskelighets-kortet helt ut. Her fikk vi tre spotter med et enkelt budskap om personlig rådgivning som juryen smilte godt av. Dialogen er godt skrevet, og virker til tide improvisert noe som gir det enda mer varme og personlighet. Valg av skuespiller kunne ikke passet bedre, da Linn Skåber vel er det motsatte av en robot. Årets siste Sølvmikk går til Storebrand. Grattis!

»
Fond SBDFON3001R2 (0:30)
»
Refinansiering SBDREF3001R2 (0:30)
»
Finansieringsbevis SBDFBV3001R2 (0:30)

Mcdonalds2. plass

Byrå: NORD DDB
Kreativt team:
Prosjektleder: Mirka Härkönen
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Mcdonalds
Juryens begrunnelse:

Andreplassen for desember går til McDonalds og en spott flere i juryen gikk fem på. Spotten åpner som en hvilken som helst annen «åpne julegaver-spot», men ender selvfølgelig med et hamburgermåltid på Mækkern. Juryen likte godt at McDonalds er bevisste på sin lille plass i jula, og ikke overdriver den. Fin spott!

»
MCDJLA2001R2

KLP3. plass

Byrå: Anorak
Kreativt team:
Konsulent: Janne Espevalen
Prosjektleder: Hege Iren Dyrseth
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: KLP
Kundeansv.: Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl
Juryens begrunnelse:

Disse spottene fra KLP rørte juryen. Her lykkes man med å skape julestemning helt uten bruk av bjeller og «Glade jul». Grepet med å takke barna som låner bort foreldrene sine i jula er sterkt - og juryen fikk en fin og nødvendig påminnelse om at det ikke er alle familier som er fulltallige på julaften. Gratulerer!

»
Mille KLPJLC2501R2 (0:25)
»
Kasper & Otilia KLPJLA2501R2  (0:25)