Årets Spot

De nominerte var:
- restplass.no - Bates United
- Tele2 - SMFB
- VisitDenmark - Dinamo
- Ultra - SMFB
- Color Line - Try
- Thon Hotels - Bates United

VisitDenmark1. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: VisitDenmark
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Gull i årets spot 2009, går til en gammel kjenning som har laget god reklame i mange år. Med denne spotten beviser de at deres markedsføring har fungert. Her er nemlig ingen voice. Kun en deilig liten melodi på slutten avslører hvem avsenderen er. Dette kan bare gjøres av en innarbeidet annonsør som står så sterkt at man stoler 100% på lydlogoen. Den gode idéen er forbilledlig tatt vare på av produksjonsselskapet, og på 10 små sekunder formidler de så uendelig mye mer enn hva man skulle tro 10 sekunder kunne gjøre. I begynnelsen er man opptatt av å løse denne finurlige tallgåten, men etter lydlogoen skjønner vi at svaret er Danmark. Snedig og behagelig løst. Juryens konklusjon var glede og reiselyst.

Vi gratulerer Torstein Greni og Stein Simonsen fra Dinamo med en spot for VisitDenmark i Gullmikken 2009!

»
Wienerbrød

Tele22. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Tele2
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Juryen får lyst på bredbånd etter å ha hørt denne spotten. Hvor mange andre bredbåndreklamer gir deg den følelsen? Dette er godt produsert og det er lett å le av den. Produktet kommer tydelig frem og det er deilig at Tele2 velger å markedsfører en morsom video på YouTube, istedenfor mobilt kontor eller lignende. Får du også lyst til å se videoen? Her er den: http://www.youtube.com/watch?v=QJXgEtj2DXI?

»
Katta

ULTRA3. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: ULTRA
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Dette er fin og morsom sketsjeradio, som på en godt produsert måte får fortalt tilbudene sine på en spenstig måte. All heder og ære til kunden som våger å presentere varene sine på denne upretensiøse og fleipete måten. Trønderen i hovedrollen spiller godt, og det skal mye til for ikke å trekke på smilebåndet av den motbydelige, men samtidig sjarmerende, retten han lager. Altså: God idé, godt produsert, gode skuespillerprestasjoner og vågal kunde. Dette liker vi!

»
Laksefillet