Årets Radiokampanje

De nominerte var:
- Tele2 - SMFB
- Ultra - SMFB
- VisitDenmark - Dinamo
- Trygg Trafikk - SMFB
- Nissan - TBWA/Oslo
- Volkswagen - Try

VisitDenmark1. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: VisitDenmark
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Årets vinner finner vi i den smale sjangeren ”fiks og elegant hasjlogikk”. Hva nå enn det måtte bety. I en verden hvor ofte den som roper høyest blir hørt, skaper kampanjen en morsom og nysgjerrighetsvekkende kontrast. Det er en kampanje hvor det aller beste er det som ikke er der. Kampanjen maser ikke, men sjarmerer juryen i senk med å være lavmælt og elegant. Så sjarmerte ble vi av disse smarte, naive spottene, at vi i samlet trupp pakket alt vi hadde av isenkram i hver vår skipssekk og tok turen over fjorden for å besøke vårt joviale broderfolk i sør.
Årets kampanje er for VisitDenmark og går til Dinamo.

»
Kose
»
Røde Pølser
»
Wienerbrød
»
Berg og dalbane
»
Sykkelferie

Ultra2. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Ultra
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Casting er viktig når man skal lage god radioreklame, og i årets sølvvinner gir juryen bøtter med honnør til skuespilleren. Minst like viktig er det skuespilleren skal fremføre, og her er vi vitne til ordentlig tekstforfatteri. Spottene klarer på fremragende vis å skape nysgjerrighet hos juryen, noe som vi valgte å se på som et bevis på at dette er bra radio. På samme måte som Georg laget magisk medisin ved å mikse det han kom over, klarer sølvvinneren å mikse seg frem til svært gøyal radio. Noen påstår at spottene gir en rar smak i munnen, vi påstår at dette smaker sølv.

Vi gratulerer Ultra med en velsmakende 2. plass.

»
Laksefilet
»
Svinekam
»
Appelsiner

Trygg Trafikk3. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Trygg Trafikk
Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse:
Bronsen går i år til en kampanje som skiller seg ut mellom synging, brølevoice og synth-jingler. Gullmikken går ut på å premiere god radioreklame, og i dette tilfellet har juryen gjort akkurat det. Premiert god radioreklame. Så selv om dette er videreføring av et allerede tungt premiert konsept, betyr ikke det at det har mistet stoppeffekten.

Men Trygg Trafikk stopper ikke å hente premier, og belønnes i år med bronse.

»
Jålar
»
Myndig
»
Dialekt