Årets spot

De nominerte var:
- Harald A. Møller - TRY
- Norsk Krisesenterforbund - TRY
- Etto - McCann
- SAS - Dinamo
- NetCom - McCann
- LO Favør - SMFB for Supertanker

Norsk Krisesenterforbund1. plass

Kreativt team:
Konsulent: Helge Gjertveit
Prosjektleder: Lise Schelvan
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Norsk Krisesenterforbund
Kundeansv.: Wenche Holmberg Nielsen
Juryens begrunnelse:

Årets spot. Den beste for året. Her kommer den! Men det var bare så vidt, for det skilte bare 1,2 poeng mellom 1. og 2.plass. Akkurat så jevnt skal være i toppen av norsk radioreklame.
Årets spot klarer å fange lytteren inn i en tvist som treffer sterkt. Langt ifra alle klarer nettopp det. Spesielt ikke i en kategori som har for vane å skulle spille på menneskelige følelser. Mye er her prøvd, men denne idéen evner å ta i bruk en meget spennende dramaturgi. Godt skuespill balanserer spotten og alt tilsier at vi er fornøyd med årets vinner. Kanskje blir også de som vinner fornøyd!?
Juryen gratulerer i alle fall TRY og Egil og Lars Joachim med ”Nødtelefon” for Norsk Krisesenterforbund med årets spot.

»
Nødtelefon

Volkswagen2. plass

Kreativt team:
Konsulent: Morten Polmar
Prosjektleder: Cathrine Wennersten
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Volkswagen
Kundeansv.: Irene Solstad
Juryens begrunnelse:

På 2.plass kommer en spott som fyller de aller fleste CHECK på lista for å havne høyt i denne kategorien. En fornøyelighet av idéarbeid og studiotid fyller høytalerne. Og ikke er det koselige lyder heller. Snarere tvert imot. Det er frekt. Det er frodig, og vi berømmer både team og kunde for å ta den til dels helt ut. Selv om noe sensur måtte til. Men hekk, det er jo det som er hele idéen.
Gratulerer TRY og Lars Joachim og Egil med ”Ryggesensur” for Harald A. Møller.

»
Ryggesensur

Netcom3. plass

Kreativt team:
Konsulent: Janne Espevale
Prosjektleder: Tone Bøygard
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Netcom
Kundeansv.: Annette Eidesen
Juryens begrunnelse:

På 3.plass finner vi en spott som faktisk fikk hele juryen til å le. Selv de som var inhabil måtte le. Grepet har underholdt en hel verden gjennom mange, mange år. Likevel evner det å levere. Og hvor hyggelig er egentlig folk i Asia, spør vi oss. Og hvor dyrt kan en slik samtale egentlig bli, spør vi oss. For tenk så lang tid det tar å lete etter alle de tusen som heter KIM på Honda’ fabrikken i Korea.
Gratulerer til McCann og Tore og Erlend, som har laget tulleringingsspotten ”Korea” for Netcom.

»
Korea