Som første jury for denne nyinnførte kategorien stille vi oss spørsmålet: Hva er det egentlig vi ser etter? Vi ble raskt enige om at dette er en kategori som skal premiere de som på best mulig måte har brukt kreativitet til å skape resultater. Vi så altså etter
kreativ radioreklame som har virket, men som ikke utelukkende har gitt resultater på grunn av høyt trykk.
For å avgjøre hvem som skulle stikke av med den gjeve mikrofonen måtte vi altså bruke både høyre og venstre hjernehalvdel.
Den venstre skulle vurdere dokumentasjonen av de ulike radiocasene og den høyre det kreative nivået. Kreativiteten kommer jo fint til uttrykk gjennom spottene, men når det gjaldt dokumentasjonen fant vi alt fra lange utredninger vi måtte be forfatterne forkorte til de tillatte 150 ord per punkt, til mer vage beskrivelser som ”det funka jo fint dette”. Heldigvis kom vi til at vinneren skåret høyest på begge.
Mange radiokampanjer skiller mellom merkevarebyggende og salgsutløsende reklame, men vinnerjobben beviser at dette er et kunstig skille. Konseptet er nemlig hentet fra noe i nærheten av sjelen til merkevaren, men det handler om å selge produkter.
Strategien er helstøpt og uttaket klokt. Det leverer på alle områder fra omdømme via intern begeistring til salg; og alt dette er godt dokumentert gjennom mer enn tre år. En enstemmig jury har bestemt at årets radiocase tildeles Joker og Alle Gutta , eller guttene, som det heter der de holder til, for kampanjen Joker – helt i nærheten. |