Årets spot

På shortlist var følgende:

Bavaria - Bilforhandler
Volkswagen - Golf
Peugeot Ion - Elbil
Maarud - Gaardsgull
Aftenposten - Nettavis
Vinmonopolet - Holdningskampanje
Synfiber - Godt håndverk
Byggmakker - I morgen
Av og Til - Klar for sjøen

Synfiber 1. plass

Byrå: Llowbank
Kreativt team:
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Synfiber
Juryens begrunnelse:

Årets spot er ikke én spot, men en kampanje.
En kampanje mer relevant for målgruppen enn noen andre dette året.
Det er klassisk radio, sobert produsert og med en aktualitet som ikke bare gjør den relevant, men nyttig. Juryen lar seg imponere av det vi kan kalle «produktkatalog på radio», elegant pakket inn og servert  på en måte vi er overbevist om at målgruppen kjenner seg igjen og smiler av - uansett vær. Gullet går til Synfiber for kampanjen: «Dagens Klesmelding».  Gratulerer!

»
Presentasjon
»
16.05
»
30.05
»
19.05
»
13.05

Maarud 2. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Konsulent: Christian Steen
Prosjektleder: Tuva Dyrnes
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Maarud
Kundeansv.: Karin Baumann
Juryens begrunnelse:

Sølvet i «Årets spot» stiftet vi bekjentskap med allerede i fjor, da i «Åpen klasse», men nå har denne lekne ideen blitt «rykket inn for annonsørenes penger og bestilt som en reell radiokampanje» som det heter i jurykriteriene. Den blir derfor premiert for det den er:  en morsom idé som er ekstremt godt produsert. Grepet er meta, men det er inspirerende velskrevet og juryen liker at man tør å kreve publikums oppmerksomhet før man slipper knaselyden av «Maaarud Gaardsgull». Gratulerer!

»
Kongens tale

Vinmonopolet 3. plass

Byrå: Try
Kreativt team:
Konsulent: Monika Augustsson
Prosjektleder: Kristin Berge Jahr
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Vinmonopolet
Kundeansv.: Halvor Bing Lorenzen og Hege Bergskaug Øvsthus
Juryens begrunnelse:

Bronsen i «Årets Spot» går til en kampanje som snur opp ned på et kjent tema. Det er smart tenkt, godt skrevet og velprodusert. Særlig castingen gir spottene en fin og balansert tone. Til sammen evner dette å ta opp et vanskelig tema som ellers ofte blir klisjefullt. Her oppleves det derimot troverdig og helt uten pekefinger. Gratulerer til Vinmonopolet!

»
Sove ute
»
Slosskamp