Årets spot

De nominerte er:

Visit Sweden - Los&Co
Norwegian - Kitchen
TV2 - McCann
DNB - Try
Sparebank 1 - Kitchen
Comfort - Dinamo
Riis Bilglass - Både Og Radiobyrå
Norsk Krisesenterforbund - Try
Trygg Trafikk - Try
Eniro - Los&Co
Visit Denmark - Dinamo
Statens Vegvesen - Dinamo

Norsk Krisesenterforbund1. plass

Byrå: Try
Kreativt team:
Prosjektleder: Produsent: Linda I.B. Hagelsteen
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Norsk Krisesenterforbund
Kundeansv.: Wenche Holmberg Nielsen
Juryens begrunnelse:

Det er delte meninger om årets spot. Den splittet rett og slett juryen. Noen elsker den. Andre elsker den ikke. Noen ga spotten full pott. Andre ga null poeng. Noen mener at den burde vært mer emosjonell. Andre synes den er akkurat passe emosjonell. Alle var likevel enige om at den er veldig godt skrevet, at skuespillerprestasjonene er gode og at produksjonen sitter. En klar vinner til tross for delte meninger, altså. En sterk idé. Et utvilsomt gnistrende manus på flere nivåer.
Vi gratulerer Try og Norsk Krisesenterforbund! Årets spot er «Beste manus».

»
Beste Manus

Statens Vegvesen2. plass

Byrå: Dinamo
Kreativt team:
Prosjektleder: Anita Engen Hjelset
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Statens Vegvesen
Juryens begrunnelse:

Denne spotten dro juryen opp av hatten. Det vil si opp av andreplasser gjennom året-hatten og treffende nok stikker den derfor også av med andreplassen i kategorien årets spot. Spotten forfører juryen med sin enkelhet. Det er nesten så enkelt at det føles nyskapende. Og alt dette på grunn av et budskap som virkelig får oss til å tenke: kan dette skje meg? Vi klapper for Dinamo og Statens Vegvesen. Årets nest beste spot er «Lotto».

»
Lotto

Visit Sweden / Gekås Ullared 3. plass

Byrå: Los & Co
Kreativt team:
Prosjektleder: Elisabeth Skogen Helland
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Visit Sweden / Gekås Ullared
Juryens begrunnelse:

Dette er en spot som får juryen til å fnise. Noen mer enn andre, men alle er enige om at dette er ganske gøy. Det er sjarmerende klønete, krydret med fine detaljer og en troverdig svenske. Juryen lar seg imponere av at det går an å snakke ganske fint om noe de aller fleste i juryen opplever som ganske traumatisk, nemlig veldig store shoppingsentre. Tredjeplassen går til Los & Co og Visit Sweden for spotten «Vargpojken».

»
Vargpojcken