Årets radiokampanje

De nominerte er:
Røyketelefonen - Ernö
Handelshøyskolen BI - Try
Luftforsvarets Flygeskole - Ernö
Stine Sofies Stiftelse - McCann
Dovre - Futatsu Industries
Kraft/Freia - SMFB
Maarud - McCann
Wilfa - Ernö
Maarud - McCann

Luftforsvarets Flygeskole1. plass

Byrå: Ernö
Kreativt team:
Konsulent: Henrik Habberstad
Prosjektleder: Mette Løland
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Luftforsvarets Flygeskole
Kundeansv.: Tom Ovind
Juryens begrunnelse:

Det er modig gjort å gi lytterne en utfordring på radio, og strategien bak spottene skapte debatt i juryen. Men alle jurymedlemmene likte det kreative grepet. Det er også god variasjon mellom de ulike spottene i kampanjen, som likevel klarer å få frem et felles poeng: Nemlig hvor viktig det er å kunne konsentrere seg når det gjelder.

»
Fiskemåken
»
Konsentrere seg en egenskap
»
Snakke sant

Dovre2. plass

Byrå: Futatsu Industries
Kreativt team:
Prosjektleder: Sonja Njålstad
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Dovre
Kundeansv.: Anette H. Solheim
Juryens begrunnelse:

Denne kampanjen lanserer et fornøyelig kreativt univers med stort potensiale for enda flere morsomme spotter. Her er produktet med hele veien på en relevant måte som både understreker det kreative premisset, og ikke minst får alle til å kose seg. Produksjon og casting er strålende.

»
Svigerinne
»
Sykehjem
»
Underslag

Stine Sofies Stiftelse3. plass

Kreativt team:
Konsulent: Sverre Midttun
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Stine Sofies Stiftelse
Juryens begrunnelse:

En ekstremt godt gjennomført kampanje, som når alt stemmer, gjør det veldig vondt å høre på – og det er jo hele poenget. Spottene illustrerer treffende hvor viktig du og nærmiljøet er, og bruker stillhet som virkemiddel på en klok og effektfull måte.

»
Butikk
»
Café
»
Naboen krangler

Handelshøyskolen BI3. plass

Kreativt team:
Konsulent: Trond Sandø
Prosjektleder: Ulla Jacobsen
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Handelshøyskolen BI
Juryens begrunnelse:

Morsom kampanje som tar et TV-univers videre på en måte som gjør radio enda bedre enn TV. Vi tror ikke vi har hørt barn bedre på radio – dette virker ekte, og vi lar oss både sjarmere og underholde.

»
Analysemodell
»
Ikke tusj
»
Lederstruktur